Начало Местен фокус Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
6911
България

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти.Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

| 04 Март 2025, 11:31 ч.
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Снимка © БТА

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти. Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

Не са налагани национални санкционни мерки спрямо Русия от българска страна и

В предоставянето на интегрирани здравно-социални услуги в дома за нуждаещи се

Полицията в Благоевград установи непълнолетно момиче, което е нанесло побой н

Пет паркинга в Несебър ще са безплатни за паркиране на автомобили за Великден

Нова камбана на храм "Свети Атанасий" в петричкото село Генерал Тодоров беше

Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.

По отношение на лот 1  от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки. 

Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

„За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати“, добави още Караджов. По думите му това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като „лека конструкция“ и почвата, която е в него предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, а трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно. 

По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.

На гранично контролно-пропускателния пункт (ГКПП) "Станке Лсичково" на границ

По случай 16 април, Ден на юриста и годишнината от приемането на Търновската

"България може" предлага създаване на суверенен инвестиционен фонд, който да

Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга и става на вълни, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов.

Той увери, че още през тази седмица се надява да може да излезе с някакво предложение по този казус.

С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи – тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

„По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да извършва, без да се спира работата по досегашните тунели“, обясни транспортният министър.

Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът. 

Целта е 2029 г. да си пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме, допълни Гроздан Караджов.

За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.

„Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме  - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение“, разясни вицепремиерът.

Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.

Иначе напредъкът е добър, близо 40 % е изпълнено от проект, заяви Гроздан Караджов.

На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г. да я решаваме 2028 г., допълни той.

През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток – Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания „Железопътна инфраструктура“. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Община Калояново ще изгради четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в с. Горна Махала
Община Калояново ще реализира проект за изграждане на четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в село Горна Махала, съобщи в интервю кметът на общината ...
През празничните дни паркирането в синята зона във Варна ще бъде безплатно
През празничните дни около Великден синята зона във Варна няма да работи, съобщиха от общинската администрация. Паркирането ще е безплатно от утре до 21 април включително. От Общин ...
Гори покривът на бившата фабрика "Болшевик" в Троян
Гори покривът на бившата фабрика "Болшевик" в Троян, . На място работят два пожарни екипа, изпратени са и служители на полицията. Сигналът е постъпил на спешния телефон 112 в 15:53 ...
Цените на горивата в по-малките селища в Монтанско остават по-високи в сравнение с областния център
Цените на горивата в селата и малките градове на област Монтана остават без промяна, независимо от спада им на световния пазар и в големите градове у нас, установи репортерско проу ...
Санират девет жилищни блока в Ямбол с близо 27,7 млн. лева от Плана за възстановяване и устойчивост
Близо 27,7 млн. лева от Националния план за възстановяване и устойчивост ще бъдат вложени в саниране на девет жилищни блока в Ямбол. Това съобщиха на прессконференция от Община Ямб ...
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
Полицията в Добрич е задържала 13-годишно момче за побой над непълнолетен в центъра на града
Полицията в Добрич е задържала 13-годишно момче, извършило побой над непълнолетен в центъра на града, съобщиха на брифинг от Областната дирекция (ОД) на МВР в Добрич. На брифи ...
Община Калояново ще изгради четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в с. Горна Махала
Община Калояново ще реализира проект за изграждане на четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в село Горна Махала, съобщи в интервю кметът на общината ...
Кметът на петричкото село Беласица Велик Филчев е депозирал своята оставка
Кметът на петричкото село Беласица Велик Филчев е депозирал своята оставка. "Дойде времето за това решение. 14 години са доста време за един кмет да реализира това, което е мислил ...
Козунаци за Великден получиха възрастни и хора с увреждания в Монтана
Кметът на Монтана Златко Живков дари 350 козунака на хора с увреждания от шест социални организации в града. „Това са светли великденски празници и е нормално човек да намери ...
През празничните дни паркирането в синята зона във Варна ще бъде безплатно
През празничните дни около Великден синята зона във Варна няма да работи, съобщиха от общинската администрация. Паркирането ще е безплатно от утре до 21 април включително. От Общин ...
Тикер в 18:08 ч.
Полицията в Добрич е задържала 13-годишно момче, извършило побой над непълнолете ...
Начало Местен фокус
6911
България

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти.Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

| 04 Март 2025, 11:31 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза Гроздан Караджов
Снимка © БТА

Налага да действаме спешно и във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо, и финансово решение на проблемите с жп тунела в района на Вакарел, каза вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов пред журналисти. Той провери днес напредъка на строителните работи по железопътния участък Елин Пелин – Септември.

Инспекцията започна от новоизграждащия се железопътен тунел в района на Вакарел.

По отношение на лот 1  от участъка, Караджов каза, че в него се намират двете тръби, които ще бъдат най-дългите не само в България, но и на Балканския полуостров. Той е с обща дължина на двете тръби 13 км. По думите му въпросите, които касаят тунела, са доста тежки. 

Той каза, че е проектиран лек крепеж за тунел, който започва да не издържа. По думите на Гроздан Караджов той е целият на вълни и поддава. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи и допълнителни крепежни елементи. Според министъра това дава някакъв ефект, но не пълен. Караджов каза, че се налага трето проектиране, което се прави в момента, и с него не се забелязват никакви проблеми.

„За съжаление, то е много по-скъпо от това, което заложено по проект, и лимитите, които законът дава, са вече достигнати“, добави още Караджов. По думите му това, което му предстои като задача, е да се намери юридически вариант, вероятно чрез нова обществена поръчка, за тежките крепежи, които са необходими за тунела. Той каза, че е много неприятно, че проблемът е на три години и никой не го е решил из основи. Гроздан Караджов посочи, че тунелът е на вълни, защото конструкцията е проектирана като „лека конструкция“ и почвата, която е в него предимно глина и пясъци, не може да бъде укрепена с лек крепеж, а трябва да е с по-сериозен. Той добави, че е пробвано с по-силен крепеж, но това се оказва невъзможно. 

По думите на Караджов, още преди три години, когато е започнало прокопаването на тунела, е станало ясно, че проектът не отговаря на геологията, но въпреки това строителството е продължило. Преди две години и половина са започнали укрепителни работи – допълнителни анкери и допълнителни крепежни елементи, но това не е помогнало.

Досегашните опити да се прави тунел са били неуспешни и тунелът сляга и става на вълни, тоест имало е дори и пропадания, допълни Караджов.

Той увери, че още през тази седмица се надява да може да излезе с някакво предложение по този казус.

С колко ще се оскъпи проектът още не е ясно, но по думите на министъра са достигнати лимитите за непредвидени работи – тоест те са били използвани съвместно и с европейската програма, която го финансира, включително и специален анекс, сключен преди година.

„По предварителни данни, виждайки, че става дума за много сериозно преработване на проекта, вероятно ще се отиде към нова процедура, която да извършва, без да се спира работата по досегашните тунели“, обясни транспортният министър.

Ще се търси ново юридическо и техническо решение, но то трябва да бъде остойностено, след което ще се търси диалог с Министерството на финансите. Проблемът е, че строителството трябва да бъде завършено до 2030 година, за да не бъдат загубени европейски средства, каза още министърът. 

Целта е 2029 г. да си пуснем тунела и да тръгне железницата, защото това е част от проекта да имаме по-бързи влакове, които да тръгват и да идват навреме, допълни Гроздан Караджов.

За останалите участъци няма такива данни за такива проблеми, обясни още той.

„Причината да дойда още в първия си месец на поста си тук са данните, които получих за тежкия проблем, с който се сблъскваме  - лош конструктивен проект, вероятно базиран на лоша геология, който три години се мъчат да го залепят, за го закърпят по някакъв начин, но това решение не издържа и сега се налага да действаме спешно във възможно най-кратки срокове да намерим и юридическо и финансово решение“, разясни вицепремиерът.

Той допълни, че има уверение, че е открито конструктивно решение на проблема и в последните 50 метра в едната тръба на тунела състоянието е стабилно.

Иначе напредъкът е добър, близо 40 % е изпълнено от проект, заяви Гроздан Караджов.

На проверката присъства и председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Кирил Добрев. Според него в последните три години по проекта се наблюдава абсолютно бездействие, никой не се е интересувал от техническото състояние на обектите и днес просто някой трябва да плати сметката.

Проблемът на управлението досега е именно загубата на време и европейските срокове, каза Кирил Добрев. Проблемите трябва да се решават, когато им е времето. Няма как една програма, която свършва 2030 г. да я решаваме 2028 г., допълни той.

През септември 2022 г. започна изграждането на третия лот на жп участък Елин Пелин - Костенец, който включва трасето между Ихтиман и Костенец. Обектът е част от основната жп магистрала по направление Изток – Запад и e от изключително важният за България и съседните страни европейски коридор номер 8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас, съобщиха тогава от Националната компания „Железопътна инфраструктура“. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град. От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
КЪМ АБОНАМЕНТА
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Община Калояново ще изгради четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в с. Горна Махала
През празничните дни паркирането в синята зона във Варна ще бъде безплатно
Гори покривът на бившата фабрика "Болшевик" в Троян
Цените на горивата в по-малките селища в Монтанско остават по-високи в сравнение с областния център
Санират девет жилищни блока в Ямбол с близо 27,7 млн. лева от Плана за възстановяване и устойчивост
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Април
Препоръчани заглавия
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
На преден план
Полицията в Добрич е задържала 13-годишно момче за побой над непълнолетен в центъра на града
Сфера
Община Калояново ще изгради четири къщи за резидентна грижа към Дома за възрастни хора с деменция в с. Горна Махала
Местен фокус
Кметът на петричкото село Беласица Велик Филчев е депозирал своята оставка
Основна линия
Козунаци за Великден получиха възрастни и хора с увреждания в Монтана
Сфера
През празничните дни паркирането в синята зона във Варна ще бъде безплатно
Местен фокус
Взети са необходимите мерки за обезпечаване на обществения ред, пожарната и пътната безопасност по празниците в Софийска област
Основна линия
Окръжният съд в Бургас допусна изпълнение на Европейска заповед за арест на италиански гражданин, издирван за убийство
Контекст
Меморандум за сътрудничество беше подписан между Столичната община и трите национални академии по изкуства
Основна линия
Отхвърлен бе и вторият вот на недоверие към кабинета "Желязков", който продължава като правителство на малцинството
Контекст
Почетният гражданин на Шумен Мустафа Чаушев ще изнесе концерт с дъщеря си в родния си град
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD24 © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD24 © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.